De 4 principper bag situationskortene

Tak for at scanne koden i brevet. Du kan i nedenstående tekst læse om de 4 grundtanker bag situationskortene.

1. Kombiner praktik med teori

Baggrunden for situationskortene kommer fra vores erfaring med hvor det kan være svært at få tingene til at fungere i forhold til den adfærd, der er på arbejdspladsen, hvor der kan opstå udfordringer i samarbejdet og i de interne processer. Der er fokus på mange af de potentielle bagvedliggende årsager, der kan være ved nærved hændelser og ulykker. Situationskortene har også inddraget viden fra bl.a. organisationspsykologi, adfærd og nudging, og forskning inden for sikkerhed og arbejdsmiljø.

  • Når du skal i gang med at arbejde med situationskortene sammen med dine kollegaer, så handler det ganske enkelt om at relatere de forskellige situationer på kortene med jeres konkrete daglige arbejde.

    Situationskortene kan godt afprøves uden spillepladen. Med de tre kort du har modtaget kan du prøve at stille nogen af følgende spørgsmål sammen med en eller flere kollegaer:

    Kan I genkende det der står og hvordan ser det ud hos jer? Hvor er der udfordringer? Hvad fungerer godt? Er der noget, der skal tages fat på? Og er der løsningsforslag til hvordan?

2. Gør det relevant og forståeligt

Kortene er formuleret i et hverdagsagtigt sprog med situationer, der er tæt på det praktiske arbejde, og på en måde så alle kan være med på lige fod og bidrage. Det skal være konkret og nærværende og give mening for dem, der udfører arbejdet. Når det er et situationskort, der definerer hvad vi taler om, skaber det en netural ramme for dialogen.

3. Involver alle om et fælles fokus

Det at der er en fysisk spilleplade gør, at vi får alle involveret på en meget naturlig måde og på skift. Der er et fælles fokus, som gør, at alle er med. Spillet er designet, så det er let og hurtigt at komme i gang. Man kan bruge SAFETALK i sit eget team eller man kan bruge det på tværs. Vi har også gode erfaringer med at inddrage ledere i dialogen, når vi har været ude. Feedbacken fra dem, der har brugt spillet, er at det har en fantastisk effekt, når vi sætter os ned og lytter til hinanden og prøver at forstå de vilkår, vi hver især har. 

4. Identificer udfordringer og løsninger

Vi har lagt stor vægt på, at dialogspillet skal kunnne tage fat i både det, der går godt og det der kan forbedres. I arbejdsmiljøarbejdet har vi en tendens til udelukkende at fokusere på det, der er problematisk. Det kan både gøre arbejdsmiljøarbejdet mere tungt, og vi glemmer at fejre resultaterne af vores indsatser og vi får øje på det, som vi gør godt på en anden måde og det er lettere at tale om det, der ikke virker. Denne måde at have en dialog på er med til at skabe mere begejstring, anerkendelse, medejerskab og fokus på løsninger. 

 
Connie Gehrt

Connie har en organisationspsykologisk baggrund (MPO) og har arbejdet med arbejdsmiljø, ledelse og processer. Hun er særligt optaget af hvordan ledelse, relationer og gruppeadfærd påvirker trivsel og sikkerhed på arbejdspladsen.

Forrige
Forrige

New collaboration opens up for easy access to SAFETALK in Sweden

Næste
Næste

7 grunde til at bruge dialogspil som metode